Image
English
Image
Image
Image
Valná hromada se zabývala drastickými dopady nové bezemisní doktríny

Valná hromada se zabývala drastickými dopady nové bezemisní doktríny

Zástupci Odvětvové sekce automobilového průmyslu Odborového svazu KOVO a představitelé Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se v úterý 21. února sešli na valné hromadě ve Vílanci u Jihlavy. Klíčovým tématem jednání byla před několika dny schválená emisní norma Euro 7, která drasticky zasáhne automobilový průmysl i běžné vlastníky aut. Jednání se zúčastnili i předseda Odborového svazu KOVO Bc. Roman Ďurčo a šéf odborů ve Škodě Mladá Boleslav Jaroslav Povšík.

Diskutovaná evropská legislativní úprava začne platit pro výrobce osobních aut od roku 2025 – pro výrobce nákladních aut a autobusů pak o dva roky později. Norma euro 7 se ale nebude týkat jen vozidel s benzínovými či naftovými motory, vztahuje se i na elektromobily, hybridní vozy a auta s alternativními palivy. Od roku 2035 má už produkce automobilového průmyslu zcela podléhat nové bezemisní ekologické doktríně. Účastníci valné hromady se shodují, že zavedení Eura 7 je pro automobilky likvidační, stejně jako pro obrovské množství jejich zaměstnanců. „Vláda problému nerozumí, nechtěla a nechce si komplikovat život tím, že bude poslouchat názory odborníků a konzultovat s nimi takto zásadní témata, a toto je výsledek. Je nutné vytvořit expertní skupinu a vést dialog. Pokud se tato norma skutečně zavede, dotkne se to všech občanů. Vláda si musí uvědomit, jaké jsou její priority,“ okomentoval kritizovanou evropskou normu předseda OS KOVO Roman Ďurčo.

Jaroslav Povšík poukázal na kritické, a dokonce nerealizovatelné požadavky, jaké tato norma pro automobilky představuje. Požaduje totiž nejenom nekompromisní snížení emisí výfukových plynů, ale současně také u nových aut nařizuje například používání bezemisních brzd a pneumatik. „Zavedení normy Euro 7 představuje obrovské problémy a znamená reálné ohrožení obrovského počtu pracovních míst,“ upozornil Jaroslav Povšík. Například požadavek na bezemisní brzdy je podle jeho vyjádření v současné chvíli nerealizovatelné. „Ani výrobci nejsou schopni takové prakticky použitelné brzdy vyrobit. To splňují jen keramické brzdy, jenže ty jsou zhruba dvacetkrát dražší,“ demonstroval šéf mladoboleslavských odborářů na konkrétním příkladu absurdní požadavky normy, kterou 14. února schválil Evropský parlament.

Bezemisní doktrína staví do stejně nejisté pozice zaměstnance, odbory i zaměstnavatele v automobilovém průmyslu. Snaha automobilek vyhovět nekompromisním požadavkům normy, může mít mnohem rozsáhlejší negativní dopady než si europoslanci, kteří ji odhlasovali, připouštějí. „Už dnes víme o řadě problémů, například s homologací, zavedením nových technologií, které zatím ještě neexistují – to normálně zabere 4-5 let. To vše se teď má stihnout během mnohem kratší doby. Z toho vyplývá, že ze dne na den může dojít k zastavení výroby v autoprůmyslu,“ varuje před možným vývojem výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl. „Před námi jsou dramatické dopady, a ty nemohou být jednoduše vybalancovány,“ dodal Petzl. Podle jeho vyjádření nastala chvíle, kdy je nutné extrémně naléhavě apelovat na vládu i na evropské politiky, aby byla přijatá norma revidována. (jom)